TPMS

Het systeem dat de bandenspanning van uw auto in de gaten houdt

Wat is TPMS?

Het bandenspanning controlesysteem TPMS staat voor 'Tyre Pressure Monitoring System' en is sinds 1 november 2014 verplicht op elke nieuwe personenauto. Het systeem houdt de druk van uw banden in de gaten. Door de verplichting van TPMS wil de Europese Unie de verkeersveiligheid verbeteren. Wanneer de bandenspanning te laag of te hoog is, verschijnt er een waarschuwing op het dashboard van de auto.

Hoe werkt TPMS

Een auto met een TPMS-systeem heeft een controlelampje op het dashboard. Het waarschuwt als de spanning in één of meer banden 20% te laag is. Zodra u dit lampje ziet branden, neem dan geen enkel risico. Rijd niet door, maar ga meteen naar een veilige plek om te stoppen en controleer uw banden op beschadigingen.

Al onze vestigingen zijn voorzien van de modernste apparatuur om u de juiste TPMS-service te kunnen bieden.
Krijgt u een TPMS-waarschuwing in uw dashboard? Neem dan contact op met uw BandenProf vestiging in Huizen of kom bij ons langs. 

Het belang van de juiste bandenspanning

  • Kortere remweg
  • Minder kans op een klapband
  • Minder slijtage - Minder brandstofkosten - Minder CO²-uitstoot
  • Meer rijcomfort en een stabielere wegligging.

Waarom is gekozen voor de verplichting van TPMS?

Het doel van TPMS is:

Verbetering van de verkeersveiligheid en minder ongevallen

Met een te lage bandenspanning wordt de remweg langer, heeft u minder grip en kunnen de banden oververhit raken waardoor u een klapband kunt krijgen. 

Verminderen brandstofverbruik

Met de juiste bandenspanning verbruikt u minder brandstof. Dit is niet alleen beter voor het milieu maar vermindert ook het aantal keren dat u brandstof moet tanken. 

Minder bandenslijtage

Met de juiste bandenspanning slijten uw banden minder snel. Dankzij de tijdige waarschuwing van TPMS kunt u snel wat aan het spanningsverlies laten doen. Dit is niet alleen goed voor uw grip en veiligheid maar ook voor de levensduur van uw banden Een 20% te lage bandenspanning betekent 30% meer slijtage.

Er zijn twee soorten TPMS-systemen.

Eén met sensoren (direct systeem) en een systeem dat werkt op basis van de software van de auto (indirect systeem). Weet u niet welk TPMS-systeem er in uw auto zit? Kijk dan in het instructieboekje van uw auto of vraag het aan uw VACO-bandenspecialist BandenProf in Huizen.

Direct TPMS

Bij een direct TPMS zit er in elke band een sensor die de spanning en temperatuur meet. De sensoren geven de gemeten spanning door aan de elektronica van het voertuig. De sensoren zijn van buitenaf niet te zien en zitten vrijwel altijd direct achter het ventiel.  

Indirect TPMS

Een indirect TPMS heeft geen sensoren in de banden, maar gebruikt de software van de auto om de bandenspanning te berekenen, bijvoorbeeld het ESP of ABS.

Brandend TPMS-lampje reparatie-adviespunt of afkeurpunt APK

Als het TPMS-systeem in uw auto niet of onvoldoende werkt, dan blijft het TPMS-controlelampje op het dashboard branden. Is uw TPMS defect? Dan krijgt u heden ten dage bij de APK keuring het advies om het systeem te laten repareren. Dit geldt voor auto's van 2017 en ouder. Voor auto's vanaf 2018, is een defect TPMS-systeem reden tot afkeur. Daadwerkelijke afkeur vanwege TPMS laat nog eventjes op zich wachten, want de meeste auto's hoeven pas in 2021 of 2022 APK-gekeurd te worden.

Heeft u specifieke vragen ?

Kom langs bij onze vestiging of bel voor een afspraak